Een optimale verkeersstructuur is voorwaarde voor het functioneren van de gemeente. Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer en de bijbehorende infrastructuur. Uitgangspunt is een veilige en bereikbare gemeente. De bereikbaarheid gaat hand in hand met de verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid, volgens het landelijke principe van Duurzaam Veilig. Door het beperken van niet-noodzakelijk autogebruik en het bevorderen van langzaam verkeer en gebruik van openbaar vervoer wil de gemeente de goede bereikbaarheid behouden met verbetering van de leefbaarheid. De gemeente hecht daarbij grote waarde aan de kwaliteit van de leefomgeving. Zij beheert de bestaande infrastructuur, zoals wegen en bruggen, en houdt deze veilig, schoon en begaanbaar. Daarnaast voert de gemeente het vastgesteld verkeersbeleid uit en actualiseert zij jaarlijks het bijbehorende uitvoeringsprogramma met verkeersmaatregelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
De groei van verkeer zet verder door. In 2019 is de verkeersveiligheid in het hele land verslechterd. De positie van kwetsbare weggebruikers verdient extra aandacht. In 2020 volgt een voorstel voor de regionale en lokale situatie. Dit zal om nieuwe keuzes vragen. Waar krijgt bereikbaarheid voorrang en waar leefbaarheid en verkeersveiligheid? De gemeente streeft ernaar het autoverkeer te concentreren op een aantal hoofdroutes. De ruimte en uitbreidingsmogelijkheden van de infrastructuur zijn beperkt, net als de investeringsmogelijkheden en ook de kosten nemen naar verwachting verder toe. Bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid nemen een belangrijke plaats in bij de uitwerking van de omgevingsvisie.
De gemeente is betrokken bij drie MIRT-projecten rond de A4, waaronder de planuitwerking van de werkzaamheden aan de N14. In dat kader werkt de gemeente samen met rijk, regio en de inwoners. Het Ontwerp Tracébesluit is voorzien in maart 2020, de aanleg voor de periode tussen 2023 en 2026. De gemeente zet in de tussenliggende periode samen met betrokken partijen actief in op mobiliteitsmanagement en andere maatregelen om de bereikbaarheid en doorstroming na de opening van de Mall of The Netherlands op peil te houden.
Ook neemt de gemeente actief deel aan het MIRT-Programma Bereikbaarheid Rotterdam-Den Haag. Daarbij wordt onder andere gekeken naar duurzame bereikbaarheid van het Central Innovation District en de Binckhorst in Den Haag en de aangrenzende delen van Voorburg, met ook de NS- stations Voorburg en Laan van NOI. In 2020 zal naar verwachting een begin worden gemaakt met het Realisatieplan No-regretpakket met maatregelen voor de korte termijn. Dit omvat onder andere nieuwe delen van de Velostrada (Voorburg Noord – Binckhorst) en het Trekfietstracé (Westvlietweg – Binckhorst).
Speerpunten
Speerpunten |
---|
Bereikbaar Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid |
De goede bereikbaarheid is een van de sterke punten van Leidschendam-Voorburg. In Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid is de bereikbaarheid een knelpunt. De gemeente neemt daarom maatregelen om de bereikbaarheid en doorstroming in Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid te verbeteren. |
Actie(s):
We stellen het nieuwe parkeerbeleid vast en starten met uitvoering van de vastgestelde maatregelen. |
Project Bereikbaar Stompwijk |
De gemeente verbetert de ontsluiting en bereikbaarheid van Stompwijk. Hiermee verbeteren ook de recreatieve mogelijkheden, economische kansen en leefbaarheid in de dorpskern van Stompwijk. Het project Bereikbaar Stompwijk omvat de reconstructie van de Stompwijkseweg (in 2018 opgeleverd), de realisatie van de Veenpoldersweg (voorheen Verbindingsweg) en de herinrichting van de Dr. van Noortstraat. |
Actie(s):
Eind 2020 is de Veenpoldersweg aangelegd. |
Parkeerbeleid uitvoeren |
In samenhang met het gesprek over parkeren in Leidschendam Centrum en de ontwikkeling van de Omgevingsvisie is nieuw parkeerbeleid ontwikkeld. Besluitvorming over het nieuwe parkeerbeleid vindt in 2020 plaats. De eerste maatregelen kunnen direct na besluitvorming worden opgepakt. |
Actie(s):
We stellen het nieuwe parkeerbeleid vast en starten met uitvoering van de vastgestelde maatregelen. |
Verkeersdoorstroming en bereikbaarheid N14 |
Met de oplevering van de herontwikkeling van winkelcentrum Leidsenhage naar Mall of the Netherlands komen er naar verwachting extra bezoekers naar het winkelcentrum. Met een goede verkeersafwikkeling kan de gemeente, net zoals in het verleden, ook bij extra drukte goed bereikbaar blijven. |
Actie(s):
Om het verkeer rond de Mall of the Netherlands efficiënt te geleiden, worden de verkeerslichten vernieuwd en er komt een duidelijk verwijssysteem. Daarnaast loopt in 2020 de procedure voor het ontwerptracébesluit voor het aanpassen van de kruisingen met de N14 door Rijkswaterstaat. |
Regionale fietsroutes |
Samen met gemeenten werken we in de MRDH aan de ontbrekende delen van de snelfietsroute Leiden-Den Haag (Velostrada) en de fietsroute Pijnacker-Den Haag. |
Actie(s):
We leveren een bijdrage aan de ontwerpsessies voor de snelfietsroutes, zodat alle belangen kunnen worden meegenomen. |
Wat mag het kosten?
Verkeer en Vervoer | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 6.975 | 8.448 | 8.919 | 9.443 | 9.821 | 9.867 |
Baten | 1.583 | 846 | 760 | 760 | 253 | 253 |
Saldo van lasten en baten | -5.392 | -7.602 | -8.159 | -8.683 | -9.569 | -9.614 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten hebben betrekking op het uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer, het beheer, onderhoud en de afschrijving van wegen, openbare verlichting, tunnels, viaducten en verkeersregelinstallaties. Ook het schoon houden van de openbare ruimte, bijdragen aan de Metropoolregio Rotterdam Haaglanden (MRDH) en innovatie maken onderdeel uit van dit taakveld. De baten betreffen een vergoeding voor het verleggen van kabels en leidingen en de verhuur van reclameborden en vergoeding voor lichtreclames.
Geplande investeringen
Taakveld | Investeringen 2020 | Investeringen 2021 | Investeringen 2022 | Investeringen 2023 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | |
2.1 Verkeer en vervoer | 8.677.655 | 150.000 | 7.475.468 | - | 1.128.150 | - | 1.471.500 | - |
In de bovenstaande tabel zijn de geplande investeringen op taakveld niveau weergegeven. In de bijlage meerjareninvesteringsplan 2020-2023 is een gedetailleerd overzicht per krediet opgenomen.
Verbonden Partij(en)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
---|
Doelstelling: In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit twee kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. |