Tot dit taakveld behoren vormen van jeugdhulp voor kinderen en jongeren tot 18 jaar die uitsluitend toegankelijk zijn met een toekenningsbeschikking (indicatie) van de gemeente of een verwijzing van een huisarts of specialist: ambulante begeleiding en dagbesteding, jeugd- en opvoedhulp, jeugd-GGZ, vervoer van en naar dagbesteding, persoonlijke verzorging en kortdurend verblijf. In sommige gevallen is sprake van verlengde jeugdhulp voor jongeren tussen de 18 en 23 jaar.
Wat gaan we daarvoor doen?
De gemeente ontvangt van het rijk onvoldoende middelen om de kosten voor jeugdhulp te dekken. De gemeente continueert de verstrekking van voorzieningen aan jeugdige inwoners (en hun ouders) met een ondersteuningsbehoefte maar gaat ook verder met het uitvoeren van het actieplan grip op jeugd om de kosten voor jeugdzorg te beheersen. In dit plan worden 4 lijnen voor beheersmaatregelen uiteengezet.
- Verschuiving van zware naar lichte hulp door middel van inzet praktijk ondersteuners jeugd (poh-j) bij huisartsen: In 2020 hebben 18 van de 26 artsen een POH-J
- Extra Contractmanagement op de instellingen met de hoogste kosten
- Verbetering van administratieve processen ( voor beheersing op in en uitstroom van cliënten en monitoring op de kosten en duur van het ingezette traject en check op voorliggende voorzieningen zoals passend onderwijs.
- Resultaatsturing zodat stapelingskosten voorkomen worden
Ook zet de Gemeente in op verbetering van uitstroom en doorstroom voor 18- / 18+ jongeren
Speerpunten
Speerpunten |
---|
Resultaatgerichte jeugdhulp 2020-2024 |
Het resultaatgericht werken is een volgende stap in de transformatie van de jeugdhulp, waarbij op resultaten gestuurd gaat worden. Jeugdprofessionals en het gezin bepalen hierin samen de gewenste resultaten en oplossingen. |
Actie(s):
In 2020 wordt de implementatie van de resultaatgerichte inkoop jeugdhulp gemonitord en waar nodig bijgestuurd. |
Continuïteit hulp 18-/18+ |
Er is een plan van aanpak om de continuïteit van hulp en zorg aan 18 jarigen te bevorderen. Dit plan van aanpak is gebaseerd op het onderzoek dat in 2019 is uitgevoerd naar de behoeften van de doelgroep en de hiaten in het aanbod. |
Actie(s):
We stellen een plan van aanpak op voor continuiteit van zorg bij overgang 18- naar 18+. Een soepele overgang voor jongeren die in een jeugdhulptraject zitten en meerderjarig worden. Waarbij deze jongeren optimaal gefaciliteerd wordt tijdens deze overgang en er slimme oplossingen zijn bedacht binnen de domeinen, zoals onderwijs, werk, huisvesting, WMO en jeugd. |
Inzet POH Jeugd |
Het toevoegen van specifieke expertise op het gebied van jeugd aan huisartsenpraktijken. |
Actie(s):
Eind 2020 hebben minimaal 18 van de 26 huisartsen een poh-jeugd. |
Wat mag het kosten?
Maatwerk dienstverlening 18- | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 17.876 | 16.852 | 18.458 | 17.198 | 16.924 | 16.479 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -17.876 | -16.852 | -18.458 | -17.198 | -16.924 | -16.479 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen jeugdzorgkosten (in natura en PGB's). De jeugdhulp wordt grotendeels ingekocht door het regionaal inkoopbureau H10.
Geplande investeringen
Er zijn geen investeringen gepland voor dit taakveld.
Verbonden Partij(en)
Inkoopbureau H-10 |
---|
Doelstelling: Het Inkoopbureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en contractering van Jeugdzorg. |