Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste afwijkingen tussen de ramingen 2019 en 2020.
Lasten
Arbeidsparticipatie
De lasten in de dit taakveld dalen enerzijds door een verschuiving van ambtelijke toerekening aan dit taakveld. Tegelijkertijd stijgen de lasten door verwerking van de samenwerkingsovereenkomst met Duivenvoorde, waar ook baten tegenover staan.
Begeleide participatie
De lasten in dit taakveld stijgen onder invloed van de bijdrage van Leidschendam-Voorburg aan de incidentele opheffingskosten van de Gemeenschappelijke regeling DSW.
Jeugdhulp (Geëscaleerde zorg 18- & Maatwerkdienstverlening 18- )
De stijging van de kosten voor jeugdhulp zoals gemeld bij de eerste tussentijdse rapportage 2019 en de extra middelen jeugdhulp bij de meicirculaire 2019 zijn nog niet zichtbaar in bovenstaand vergelijk met 2019. De jeugdhulpkosten dalen gestaag de komende jaren onder invloed van de beheersmaatregelen en verwachtte ontwikkelingen in de rijksbudgetten voor jeugdhulp.
Aanpassing van het objectief verdeelmodel jeugdhulp en het woonplaatsbeginsel zal naar verwachting positief uitpakken voor Leidschendam-Voorburg.
Verder moet de implementatie van resultaatgericht inkoop stapeling van jeugdhulp voorkomen. Daarnaast worden lokaal maatregelen getroffen om de toegang tot jeugdhulp te verbeteren, onder andere via de praktijkondersteuners bij huisartsen.
WMO (Geëscaleerde zorg 18+ & Maatwerk dienstverlening 18+ & Maatwerkvoorzieningen)
Per 1-1-2019 heeft de rijksoverheid het abonnementstarief voor de WMO ingevoerd. Het kabinet wil met het abonnementstarief de stapeling van zorgkosten bij middeninkomens tegengaan. De invoering van een vast tarief (€ 19,00 per maand in 2020) eigen bijdrage voor de WMO, betekent dat gebroken wordt met het principe 'bijdragen naar draagkracht'. In Leidschendam-Voorburg zien we dat dit gepaard gaat met enerzijds een toenemende vraag naar voorzieningen en dus tot extra kosten, naast het effect van de lagere opbrengst aan eigen bijdragen (zie daling baten). De toenemende vraag heeft impact op de lasten in dit taakveld. De verwachting is dat de stijging in de kosten zich in 2020 verder doorzet en in de jaren erna ook nog na-ijlt.
Inkomensregelingen
Onder het taakveld inkomensregelingen vallen de lasten én baten van de BUIG en de lasten van de minimaregelingen. Wat betreft de BUIG (gesaldeerd effect op baten en lasten) geldt dat deze kosten dalen onder invloed van het nieuwe re-integratie en participatiebeleid. Hiermee wordt een reductie van het bijstandsbestand van 30 tot 50 cliënten per jaar bereikt.
Conform afspraak in het coalitieakkoord wordt vanaf het 4e kwartaal 2019 gratis OV ingevoerd voor gepensioneerden met een ooievaarspas. Ook zijn waar nodig budgetten geïndexeerd
Samenkracht en Burgerparticipatie
De kosten in dit taakveld dalen komende jaren onder invloed van de bezuinigingen
Bij het vaststellen van de Begroting 2019-2022 en kadernota 2020-2023 heeft de raad besloten de subsidies ten aanzien van welzijnsactiviteiten, cliëntondersteuning, jongerenwerk, opbouwwerk, jeugdpreventie, laagdrempelige ondersteuningsvormen en inloopvoorzieningen te verlagen met €100.000 per 2020 en nog eens €150.000 per 2023. De indexering 2020 is wel toegepast, waardoor dit effect niet direct zichtbaar is in 2020. Verder is gebleken dat de kosten voor collectief vervoer vanaf 2020 met €100.000 gaan toenemen (Zie exogene ontwikkelingen)
Baten
Arbeidsparticipatie. De baten stijgen onder invloed van verwerking van de samenwerkingsovereenkomst met Duivenvoorde, deze stonden in de primitieve begroting 2019 nog niet geraamd.
Taakveld Inkomensregelingen: zie lasten
Maatwerkdienstverlening 18-: (zie lasten WMO)