Gemeenschappelijke regelingen
Verbonden partij
Netwerk Afvalwaterketen Delfland (NAD)
Naam
Netwerk Afvalwaterketen Delfland (NAD)
Doelstelling
De gemeenschappelijke regeling Netwerk Afvalwaterketen Delfland (NAD) is in 2019 opgericht. Het is een samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Delf en Pijnacker-Nootdorp. Het doel van deze samenwerking is het minder lasten stijgen van de kosten, de kwaliteit van de huidige dienstverlening minimaal te handhaven en de kwetsbaarheid te verminderen.
Bestuurlijk belang
Belang in verbonden partij
33,33%
Overige deelnemers
Leidschendam-Voorburg, Delft, Pijnacker-Nootdorp
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
De colleges van de gemeenten Delft, Leidschendam-Voorburg en Pijnacker-Nootdorp werken samen aan het beheer en onderhoud van gemalen en persleidingen. De drie colleges hebben de centrumregeling samenwerking gemalendiensten op 21 mei 2019 vastgesteld en daarmee is de centrum-regeling vanaf 1 juni 2019 officieel van kracht geworden. Eén beheer en onderhoudsdienst voor het onderhoud van de gemalen en persleidingen en daarmee de kwetsbaarheid (kennis en personeelsbestand), kosten (euro’s) en kwaliteit (de prestaties van het systeem) bij de uitvoering van de wettelijke taak van de zorg voor inzameling en transport van stedelijk afvalwater te verlagen binnen de drie deelnemende gemeenten.
Gemeentelijke bijdrage
€ 217.000
Spiegeling afwegingskader
Bij de oprichting in 2019 is de NAD afgezet tegen het afwegingskader. Een nieuwe spiegeling zal plaatsvinden als ontwikkelingen daarom vragen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
n.n.b.
Eigen vermogen 31-12-2018
n.n.b.
Vreemd vermogen 1-1-2018
n.n.b.
Vreemd vermogen 31-12-2018
n.n.b.
Resultaat over 2018
n.n.b.
Risico's
N.v.t.
Verbonden partij
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Naam
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Doelstelling
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit twee kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester, in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit door de portefeuillehouder verkeer en vervoer, in de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat door de portefeuillehouder economie, in de adviescommissie vervoersautoriteit en adviescommissie economisch vestigingsklimaat door twee raadsleden.
Belang in verbonden partij
3,23%
Overige deelnemers
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
De MRDH blijft in 2020 inzetten op de verbinding tussen gemeenten en ondernemers om innovatie te stimuleren en de aansluiting van onderwijs op arbeidsmarkt te verbeteren. Verder wordt er gewerkt aan de uitvoering van de Strategie Werklocaties, door in de regio afstemming te zoeken over terreinen met hoge milieucategorie en transformatieopgaven. Vanuit de 'Bijdrageregeling economisch vestigingsklimaat' wordt cofinanciering toegekend aan projecten die bijdragen aan versterking van het economisch vestigingsklimaat.
Gemeentelijke bijdrage
€ 202.085
Spiegeling afwegingskader
De Gemeenschappelijke Regeling wordt binnen de huidige collegeperiode gespiegeld aan het afwegingskader.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 7.426.000
Eigen vermogen 31-12-2018
€ 15.361.457
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 1.348.170.000
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ 1.543.298.000
Resultaat over 2018
€ 822.622
Risico's
De komende jaren gaat de MRDH tijdelijk te maken krijgen met een tekort door overbesteding op de BDU-middelen. Overbesteding houdt in dat het saldo van de beschikbare middelen en bestedingen in enig jaar negatief is. De MRDH moet zich wat betreft de termijn van overbesteding houden aan de uitgangspunten voor structureel begrotingsevenwicht, die PZH als toezichthouder hanteert. De wettelijke termijn van overbesteding is daarmee bepaald op een maximale periode van 3 achtereenvolgende kalenderjaren. Het verloop van het tekort dient goed in de gaten gehouden te worden.
Verbonden partij
Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)
Naam
Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximaal haalbare niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering ondergebracht bij de DSW. Daarnaast voert de DSW re-integratieactiviteiten uit voor bijstandsgerechtigden van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur is de gemeente vertegenwoordigd met twee wethouders. In het dagelijks bestuur met één wethouder.
Belang in verbonden partij
23%. Het belang is gerelateerd aan het aantal arbeidsjaren werkend in Leidschendam-Voorburg.
Overige deelnemers
Rijswijk en Zoetermeer
Vestigingsplaats
Rijswijk (statutair)
Ontwikkelingen
De DSW voert de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit voor de medewerkers met een Wsw-indicatie. Omdat er geen nieuwe mensen met een Wsw-indicatie bij de DSW komen, is er sprake van een jaarlijkse daling van medewerkers door natuurlijk verloop. Daarmee is het huidige bedrijf niet toekomstbestendig. De gemeenten Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk werken aan een nieuwe toekomstbestendige vorm van samenwerking, waarbij de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk de uitvoering van de Wsw inkopen bij een nieuw op te richten Zoetermeers Werkbedrijf. De planning is dat de uitvoering van de Wsw per 1 januari 2021 bij het nieuwe werkbedrijf ligt.
Gemeentelijke bijdrage
€ 322.810 (o.b.v. begroting 2019)
Spiegeling afwegingskader
Niet meer van toepassing omdat deze gemeenschappelijke regeling wordt opgeheven.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 2.267.000 (o.b.v. jaarrekening 2018)
Eigen vermogen 31-12-2018
€ 2.088.000 (o.b.v. jaarrekening 2018)
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 3.492.000 (o.b.v. jaarrekening 2018)
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ 3.398.000 (o.b.v. jaarrekening 2018)
Resultaat over 2018
€ 0
Risico's
Zie de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Verbonden partij
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Naam
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Doelstelling
Omgevingsdienst Haaglanden verzorgt voor de gemeente wettelijke taken op het gebied van milieuvergunningverlening, toezicht (op bodem en op zwaardere/ complexere milieu-inrichtingen) en handhaving. Het college blijft voor deze taken het bevoegd gezag.
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
2%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en provincie Zuid-Holland
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Conform het koersplan heeft de ODH een analyse gemaakt van de ambtelijke Governance. Op basis van deze analyse zijn de ambtelijke voorportalen voor bestuurlijk overleg heringericht in een Managementoverleg (MO), Ambtelijk overleg eigenaren (AOE) en een Ambtelijk overleg opdrachtgevers (AOO).
Gemeentelijke bijdrage
819.000
Spiegeling afwegingskader
De Gemeenschappelijke Regeling wordt binnen de huidige collegeperiode gespiegeld aan het afwegingskader.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
1.609.000
Eigen vermogen 31-12-2018
1.167.000
Vreemd vermogen 1-1-2018
14.143.000
Vreemd vermogen 31-12-2018
16.163.000
Resultaat over 2018
167.000
Risico's
Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Avalex
Naam
Gemeenschappelijke regeling Avalex
Doelstelling
Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden.
Bestuurlijk belang
In het enkelvoudig bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is de gemeente vertegenwoordigd door één wethouder.
Belang in verbonden partij
22,8%
Overige deelnemers
Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar
Vestigingsplaats
Rijswijk
Ontwikkelingen
Het komend jaar staan enkele ingrijpende werkzaamheden en wijzigingen op het programma voor Avalex.1. Nieuw governance model; het bestuur heeft een voorgenomen besluit aan de raden toegezonden om te komen tot een BVO met daaronder een BV waarin de uitvoering van Avalex wordt ondergebracht. De keuze voor dit model leidt tot de oprichting van een Raad van Commissarissen (RvC) die met meer kennis en professionaliteit de directie van het bestuur van Avalex bij kunnen staan in het aansturen van de organisatie Avalex. In de tweede helft van 2019 wordt verder uitgewerkt welke verantwoordelijkheden bij de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) liggen en welke bij de RvC.2. In 2020 gaat Avalex starten met een Europese aanbesteding voor de verwerking van restafval. Het contract bij Twence loopt eind 2021 af en ruim voor deze tijd zal het traject opgestart worden.3. In 2020 wordt een nieuw contract voor lease-wagens afgesloten.
Gemeentelijke bijdrage
€ 9.176.000
Spiegeling afwegingskader
In het kader van de governance-discussie is het afwegingskader met de risico-scan doorlopen. Uitkomst is:
In de nieuwe situatie waarbij er sprake is van een uitvoeringsorganisatie in een BV met een Raad van Commissarissen veranderen een paar van de vorenstaande kenmerken, de belangrijkste zijn:- De bestuurlijke invloed wordt minder (meer op afstand via bestuur BVO en aandeelhoudersvergadering) en voor raad nog meer op afstand
- Naar verwachting minder onderdeel van politieke discussie
- Deskundigheid bij bedrijf neemt toe dankzij RvC met kennis van het beleidsveld en de branche
- RVC is een semi onafhankelijk toezichtsorgaan op de bedrijfsvoering door de directie
- De taken/bevoegdheden en verantwoordelijkheden tussen directie/RvC, Aandeelhoudersvergadering/bestuur BVO en colleges en raad is op onderdelen nog niet glashelder en behoeft nog aanscherping
- Naarmate het DVO het sturingsmechanisme wordt en de dagelijkse gang van zaken beter onder controle is wordt in de nieuwe situatie verwacht dat de (politieke) turbulentie afneemt
- Het anticiperen op veranderingen in de omgeving verandert naar verwachting van goed naar uitstekend. Organisatie wordt wendbaarder en kan sneller schakelen en samenwerken met andere partijen
- Sturing op de afspraken met de raad en college zijn niet meer via de beleidsbegroting maar alleen nog maar via de DVO (dus meer op afstand)Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 4.565.000
Eigen vermogen 31-12-2018
€ 4.565.000
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 37.688.000
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ 24.585.000
Resultaat over 2018
€ 1.323.000
Risico's
Avalex heeft in de begroting 2020 verschillende bedrijfsrisico's geïdentificeerd en deze gekwantificeerd. Een optelling van deze verschillende risico's en hun kwantificaties en kwalificaties, hebben geleid tot een minimaal benodigd weerstandsvermogen van 2 mln. Grootste post hierbij is het risico geconfronteerd te worden met tegenvallende kosten en opbrengsten. Hiervoor wordt € 750.000 gereserveerd.
Verbonden partij
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Naam
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Doelstelling
De activiteiten van de VRH zijn gericht op het vergroten van de veiligheid van de bevolking en bezoekers van de regio Haaglanden. De VRH heeft tot taak de brandweerzorg en organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio goed te organiseren. Dit gebeurt in opdracht van de aangesloten gemeenten.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Belang in verbonden partij
7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De VRH investeert in 2020 in verbeteringen door aansluiting te zoeken bij technologische ontwikkelingen, zoals het werken met drones of met een blusrobot. Met de eerste levering van een nieuwe generatie hulpverleningsvoertuigen wordt daarbij tevens een bijdrage geleverd aan de duurzaamheidsaspecten van de bedrijfsvoering. Tevens zal de VRH de komende periode investeren om op het gebied van risicobeheersing een prominente gesprekspartner en adviseur te blijven. Project brandveilig leven zal verder worden ontwikkeld naar een vast onderdeel van het totale werkpakket van de brandweer met focus op jongeren en ouderen en verminderd zelfredzamen.
Gemeentelijke bijdrage
€ 5.620.000
Spiegeling afwegingskader
De Gemeenschappelijke Regeling wordt binnen de huidige collegeperiode gespiegeld aan het afwegingskader.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 6.302.000
Eigen vermogen 31-12-2018
€ 6.630.000
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 111.933.000
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ 112.007.000
Resultaat over 2018
€ 1.351.000 batig
Risico's
De VRH onderkent een aantal niet afgedekte incidentele en structurele risico’s. Indien de risico’s zich voordoen moet een beroep worden gedaan op de weerstandscapaciteit. De incidentele risico’s betreffen: - Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen – verduurzamen vastgoed, waarvan het risico is berekend op € 136.000; - 2e Loopbaanbeleid waarvan, het risico is berekend op € 107.000. De structurele risico’s betreffen:- Ontwikkelingen vrije instroom vrijwilligers, waarvan het risico is berekend op € 281.000; - Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra), het berekende risico komt uit op € 188.000; - Aansprakelijkheid dienstverlening waarvan het risico is geraamd op € 450.000; - Voor Terrorismegevolgbestrijding is het risico geraamd op € 137.000. - Gemiddeld werkgeversrisico WGA/WW € 107.000; - Overgangsregeling afschaffing levensloopregeling, de aan de VRH deelnemende gemeenten dragen individueel zorg voor een voorziening van deze kosten. In die zin is er voor de VRH geen sprake van een financieel risico. De som van de niet afgedekte incidentele en structurele risico’s van de VRH komt daarmee uit op een bedrag € 1.406.000. De beschikbare weerstandscapaciteit van de VRH bedraagt € 1.447.000 en bedraagt na voorgestelde resultaatbestemming € 1.406.000.
Verbonden partij
GGD en VT Haaglanden
Naam
GGD en VT Haaglanden
Doelstelling
Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid (onderdeel GGD). Het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling, door middel van een samenhangende aanpak (Onderdeel Veilig Thuis).
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Veilig Thuis Haaglanden (VTH): - Bij Veilig Thuis Haaglanden is sinds 2018 sprake van een toenemend aantal gevallen van huiselijk geweld en kindermishandeling. De invoering van de landelijk aangescherpte meldcode huiselijk geweld per 2019 leidt tot een verdere volumegroei. - De begroting is hierop aangepast, maar het aantal afgehandelde meldingen ligt onder het niveau van de begrotingsuitbreiding. - VTH is bezig met het verwerven van arbeidscapaciteit voor de nieuwe meldcode en om achterstanden in te lopen. Hoewel er daarnaast ook hard wordt gewerkt aan het terugdringen van de hoge verloop- en verzuimcijfers, kunnen mogelijk ook nog in 2020 niet alle wettelijke termijnen gehaald worden en is de personele bezetting mogelijk nog niet op orde. GGD: - De vraag naar inzet van de taak Medische Milieukunde, een specialisme dat zich bezig houdt met de interactie tussen milieufactoren en gezondheid (bijvoorbeeld: bodem, -lucht en waterverontreinigingen, stank- en geluidhinder, etc.) stijgt zowel in aantal als in complexiteit. - Het Ministerie van VWS heeft 2019 besloten om PrEP-medicatie (Hiv remmers )voor hoge risicogroepen en de zorg eromheen gedurende vijf jaar neer te leggen bij de acht landelijke centra seksuele gezondheid, waarvan het Centrum Seksuele Gezondheid GGD Haaglanden (CSG) er één is.
Gemeentelijke bijdrage
€1.377.000
Spiegeling afwegingskader
De gemeenschappelijke regeling GGD is in 2017 herijkt. Evaluatie van de in de GR-tekst vastgelegde grondslagen vindt volgens de regeling vóór 1 jan 2023 (dus in 2021/2022) plaats. Op dat moment zal de afspiegeling aan het afwegingskader worden uitgevoerd.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
n.v.t.
Eigen vermogen 31-12-2018
n.v.t.
Vreemd vermogen 1-1-2018
n.v.t.
Vreemd vermogen 31-12-2018
n.v.t.
Resultaat over 2018
n.v.t.
Risico's
In de begroting van de Gemeenschappelijke Regeling GGD-VTH is een risicoprofiel opgenomen, maar deze is nog niet financieel uitgewerkt. Dit gebeurt gedurende 2019 en 2020. Op basis van een uitgewerkt risicoprofiel zal worden bepaald worden wat de benodigde weerstandscapaciteit is en kan door het algemeen bestuur overwogen worden om eventueel een weerstandsvermogen bij de gemeenschappelijke regeling op te bouwen.Het belangrijkste dreigende financiële risico is de volumegroei bij VTH dat gepaard gaat met een toename van de gevraagde inzet van VTH. Zie hiervoor de paragraaf "Weerstandsvermogen & Risicobeheersing".Naast het financiële risico die gepaard gaat met de volumegroei is het maatschappelijke risico dat VTH achterblijft met het inlopen van achterstanden, de terugdringing van wachtlijsten en/of versnelling van de afhandeling binnen termijnen. Dit heeft volop de prioriteit en aandacht van het algemeen bestuur. De zorg voor de kwetsbare doelgroepen staat voorop en het algemeen bestuur heeft hiertoe in de begroting de gevraagde financiële ruimte beschikbaar gesteld en benadrukt dat de maximale voortvarendheid betracht dient te worden in het aantrekken van (tijdelijke) arbeidscapaciteit.
Verbonden partij
Inkoopbureau H-10
Naam
Inkoopbureau H-10
Doelstelling
Het Inkoopbureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en contractering van Jeugdzorg.
Bestuurlijk belang
In 2015 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een GR openbaar lichaam naar een GR bedrijfsvoeringsorganisatie met een ongeleed bestuur. Het bestuur bestaat uit drie leden. Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Voorschoten, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer zijn samen vertegenwoordigd met één lid. Besluitvorming vindt plaats met een gewogen stemverhouding, gebaseerd op inwonertal per gemeente.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
In 2020 en verder zal het Inkoopbureau de H10 gemeenten ondersteunen in de uitvoering van de resultaatgerichte inkoop jeugdhulp waarvoor de aanbesteding eind 2019 wordt afgerond. Deze nieuwe wijze van inkopen vraagt veel van gemeenten maar zeker ook van aanbieders. Het Inkoopbureau is als uitvoerder van het contractmanagement en contractbeheer, een belangrijke partij in de ondersteuning en realisatie van de nieuwe werkwijze. Verbeteringen in het gezamenlijke opdrachtgeverschap en het werkgeverschap van het Inkoopbureau, worden (hiertoe) doorgevoerd.
Gemeentelijke bijdrage
€ 199.000 (o.b.v. begroting 2019)
Spiegeling afwegingskader
De Gemeenschappelijke Regeling wordt binnen de huidige collegeperiode gespiegeld aan het afwegingskader.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
n.v.t.
Eigen vermogen 31-12-2018
n.v.t.
Vreemd vermogen 1-1-2018
n.v.t.
Vreemd vermogen 31-12-2018
n.v.t.
Resultaat over 2018
€ 0
Risico's
Omdat het Inkoopbureau zelf niet beschikt over een weerstandsvermogen dient rekening gehouden te worden met het gemeentelijk aandeel in de benodigde weerstandscapaciteit. Dit bedrag wordt geschat op circa € 30.000 (6,7%) van de geraamde benodigde weerstandscapaciteit, ca. € 450.000).
Verbonden partij
Stadsgewest Haaglanden (in liquidatie)
Naam
Stadsgewest Haaglanden (in liquidatie)
Doelstelling
Liquideren van het stadsgewest.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door twee raadsleden. De gemeente is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
Ongewijzigd, 7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
N.v.t.
Gemeentelijke bijdrage
N.v.t.
Spiegeling afwegingskader
N.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 1.299.937
Eigen vermogen 31-12-2018
€ nnb
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 2.220.310
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ nnb
Resultaat over 2018
N.v.t.
Risico's
In verband met de opheffing van het Stadsgewest Haaglanden per 31 december 2014 zijn de risico's beperkt. Alle taken inclusief risico's op het gebied van verkeer en vervoer zijn overgedragen aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Er is een inschatting gemaakt van de resterende liquidatiekosten vanaf 1 januari 2018. Deze bedragen € 1.951.270.
Vennootschappen en coöperaties
Verbonden partij
VOF Leidschendam-Centrum
Naam
VOF Leidschendam-Centrum
Doelstelling
Samen met een ontwikkelingscombinatie geeft de gemeente uitvoering aan de grondexploitatie van de VOF en daarmee aan de herstructurering van Leidschendam Centrum.
Bestuurlijk belang
De gemeente is door een wethouder vertegenwoordigd in de VOF.
Belang in verbonden partij
50%
Overige deelnemers
Ontwikkelingscombinatie Schouten De Jong/BPD (SJB)
Vestigingsplaats
Leidschendam
Ontwikkelingen
In 2020 worden naar verwachting de vergunningsprocedures doorlopen voor de bouwplannen Leytsche Hof, Rijnlandstraat-Noord en Schoorlaan. Dan is ook duidelijk wanneer deze gronden zullen worden geleverd aan Schouten & De Jong BPD.Verder wordt gestart met de twee fase herinrichting Plaspoelhaven, waarbij het water van de haven wordt vergroot. Dan wordt ook de nieuwe fiets-voetgangersbrug over dit water aangelegd, met daarop het kunstwerk van Space Cowboys.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0
Spiegeling afwegingskader
De Verbonden Partij wordt binnen de huidige collegeperiode gespiegeld aan het afwegingskader.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 0
Eigen vermogen 31-12-2018
€ 0
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 19.411.072
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ 13.621.518
Resultaat over 2018
€ 110.000
Risico's
Er zijn geen belangrijke risico's, die zijn belegd bij de Ontwikkelingscombinatie Schouten De Jong / BPD.
Verbonden partij
Dunea N.V.
Naam
Dunea N.V.
Doelstelling
Dunea N.V. Drinkwaterbedrijf Zuid-Holland levert betrouwbaar drinkwater en beheert de duinen tussen Monster en Katwijk.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Dunea N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder. Statutair is vastgelegd dat Dunea geen dividend uitkeert.
Belang in verbonden partij
6,05%
Overige deelnemers
Den Haag, Hillegom, Katwijk, Lansingerland, Leiden, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Pijnacker-Nootdorp, Rijnwoude, Rijswijk, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer en Zuidplas
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
In 2019 wordt een keuze gemaakt voor een aanvullende derde bron. Ook onderzoekt Dunea de mogelijkheden om uit water energie op te wekken. Dit kan grote toekomstige investeringen met zich meebrengen. De verbetering van de solvabiliteit blijft noodzakelijk om Dunea minder afhankelijk te maken van het rentedragend vreemd vermogen. De verbetering van de solvabiliteit is ook nodig voor de financiering van de eerder genoemde hoge investeringen waarvoor Dunea de komende jaren komt te staan. Het financiële beleid en het daaruit afgeleide tarievenbeleid voor de komende jaren is erop gericht de solvabiliteit jaarlijks met gemiddeld 1% te laten groeien tot minimaal 40%.
Gemeentelijke bijdrage
0
Spiegeling afwegingskader
De afspiegeling tegen het afwegingskader vindt binnen deze bestuursperiode plaats.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
255.272.000
Eigen vermogen 31-12-2018
220.923.000
Vreemd vermogen 1-1-2018
357.918.000
Vreemd vermogen 31-12-2018
348.313.000
Resultaat over 2018
15.601.000
Risico's
De risico's zijn beperkt maar kunnen groter worden. De gemeenten zijn aandeelhouder van Dunea en bezitten in totaal 4 miljoen aandelen (verdeeld over de gemeenten op basis van inwoneraantal). Met een aandelenbezit van 6% en een nominale waarde van € 5,-- per aandeel is onze deelname in de NV beperkt tot een bedrag van ca. € 1,2 mln. De resultaten van Dunea zijn goed en worden onder andere ingezet voor de versterking van de financiële positie van het bedrijf. De solvabiliteit over 2017 bedraagt 35%, waarmee Dunea een financieel gezond bedrijf is. Er zijn ontwikkelingen gaande in de wereld om ons heen die ook effect gaan hebben op strategie en beleid van Dunea. Denk daarbij aan klimaatontwikkeling, bevolkingsgroei, de opgave van de energietransitie en circulaire economie, de digitalisering en de komst van nieuwe spelers. Dit zal op termijn gevolgen kunnen hebben op de ontwikkeling van West-Nederland.
Verbonden partij
Eneco Holding N.V.
Naam
Eneco Holding N.V.
Doelstelling
Eneco Holding N.V. verzorgt duurzame energie voor iedereen. De klanten van vandaag en in de toekomst moeten kunnen rekenen op betaalbare, betrouwbare en schone energie.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Eneco Holding N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
3,44%
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Door de afsplitsing (2017) van het gereguleerde netwerkbedrijf Stedin is Eneco als commercieel productie- en leveringsbedrijf een ander soort bedrijf geworden. Dit was aanleiding voor de 53 gemeentelijke aandeelhouders om de voor- en nadelen van het aandeelhouderschap Eneco te bezien.Het college van Leidschendam-Voorburg heeft op 24 oktober 2017 het definitieve principebesluit genomen om de aandelen van Eneco te verkopen rekening houdend met de door de Raad gestelde voorwaarden aan de kopende partij(en), namelijk om ‘investeringen in duurzame vormen van energieproductie minimaal op het huidige peil te houden en liever nog verder op te voeren.’De aandeelhouders die wensen af te bouwen vertegenwoordigen meer dan 50% van het geplaatste aandelenkapitaal op basis waarvan het transactieproces is gestart. Aan het eind daarvan wordt de voorbereide verkoop opnieuw aan de gemeenten voorgelegd. Alsdan kan de gemeente de opbrengst van de aandelen wegen tegen het verwachte verlies aan dividend
Gemeentelijke bijdrage
nvt
Spiegeling afwegingskader
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
2.869.000.000
Eigen vermogen 31-12-2018
2.939.000.000
Vreemd vermogen 1-1-2018
2.787.000.000
Vreemd vermogen 31-12-2018
2.804.000.000
Resultaat over 2018
136.000.000
Risico's
In het kader van de normale bedrijfsvoering wordt kredietrisico, (commodity-)marktrisico, valutarisico, renterisico en liquiditeitsrisico gelopen. Het beleid is erop gericht de negatieve gevolgen van onvoorziene omstandigheden op de financiële resultaten te minimaliseren.
Verbonden partij
BNG Bank NV
Naam
BNG Bank NV
Doelstelling
BNG Bank NV (voorheen Bank Nederlandse Gemeenten) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten voor maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op de BNG Bank. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
0,36%
Overige deelnemers
Gemeenten, provincies, waterschappen
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Vanuit de kapitaalpositie van de BNG gezien is een verhoging van het dividend uitkeringspercentage mogelijk voor 2018. De positieve ontwikkeling van de hoogte van de leverage ratio is aanleiding geweest voor BNG Bank om voor te stellen het pay-out percentage ten opzichte van 2017 met 12,5 procentpunt te verhogen naar 50%. In 2019 wordt waarschijnlijk zekerheid verkregen over de regelgeving met betrekking tot de kapitaalvereisten. Daarna kan een nieuw kapitalisatie- en dividendbeleid voor de lange termijn worden opgesteld.
Gemeentelijke bijdrage
0
Spiegeling afwegingskader
De BNG Bank NV wordt binnen de huidige collegeperiode gespiegeld aan het afwegingskader.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 4.486.000.000
Eigen vermogen 31-12-2018
€ 4.991.000.000
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 135.056.000.000
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ 132.502.000.000
Resultaat over 2018
€ 337.000.000
Risico's
De financiële doelstellingen zijn in 2018 gerealiseerd en de BNG heeft haar excellente kredietwaardigheid in 2018 behouden. Dit houdt in dat de BNG nog steeds voldoet aan de strenge voorwaarden met betrekking tot vermogenspositie, risicobeheersing en betrouwbaarheid en integriteit van de bedrijfsvoering. De BNG staat in de top-5 van de veiligste (lees: meest stabiele) banken ter wereld. Daarmee zijn de risico's voor de gemeente als aandeelhouder ook zeer beperkt.
Verbonden partij
Stedin Holding N.V.
Naam
Stedin Holding N.V.
Doelstelling
Stedin maakt het mogelijk dat energie altijd beschikbaar is: voor deze generatie en voor volgende generaties. Om te wonen, werken en leven in het meest stedelijke gebied van Nederland: Zuid-Holland, inclusief de Rotterdamse haven, en Utrecht.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Stedin Groep N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder
Belang in verbonden partij
3,44% van het aandelenkapitaal
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Op 31 januari 2017 is het geïntegreerde energiebedrijf Eneco gesplitst in een energiebedrijf (Eneco Groep) en een netwerkbedrijf (Stedin Groep). Stedin Groep heeft na splitsing een credit-rating gekregen van kredietbeoordelaar Standard & Poor's. Deze rating is uitgekomen op A-. Dit betekent dat Stedin Groep een hoge mate van kredietwaardigheid toebedeeld heeft gekregen. Steding Groep heeft als doel deze rating duurzaam in stand te houden.
Gemeentelijke bijdrage
N.v.t.
Spiegeling afwegingskader
De Gemeenschappelijke Regeling wordt binnen de huidige collegeperiode gespiegeld aan het afwegingskader.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 2.582.000
Eigen vermogen 31-12-2018
€ 2.699.000
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 3.969.000
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ 4.292.000
Resultaat over 2018
€ 118 mln
Risico's