Begroting 2020-2023

Bedrijfsvoering

Informatievoorziening en automatisering

De gemeente wil aansluiten bij trends en ontwikkelingen op het gebied van de digitalisering van de gemeentelijke dienstverlening, het sociaal domein en de Omgevingswet. Dit stelt steeds hogere eisen aan de kwaliteit van de gemeentelijke informatievoorziening en automatisering. 

De gemeente heeft aandacht voor: 

  • Geheugen van LV: De gemeente wil haar informatie opslaan in een centraal ‘geheugen’. Zo kan de juiste informatie tijdig ter beschikking gesteld worden aan inwoners, bedrijven en instellingen. We doen dit door de centrale opslag, ontsluiting en beschikbaar stellen van informatie.
  • Lerend vermogen van LV: De gemeente legt heel erg veel informatie vast over een tal van onderwerpen. Door deze informatie te gaan hergebruiken kan de gemeente meer inzicht krijgen en beter inspelen op ontwikkelingen. Het borgen van de privacy van onze inwoners staat hierbij voorop.
  • Veiligheid van informatie: Het borgen van de informatieveiligheid en privacy is essentieel in de toenemende digitalisering. Steeds meer systemen worden aan elkaar gekoppeld en steeds meer mensen moeten toegang krijgen tot dit netwerk van informatie. Dit veilig maken en houden heeft de hoogste prioriteit. 
  • Zorgvuldig omgaan met informatie van inwoners en medewerkers. Binnen de privacy aanpak van LV kiezen we voor risico gestuurd werken. Naast het privacy proof maken (inventarisatie) van afdelingen en het ondersteunen van medewerkers in hun taken (dmv instructies) speelt de ontwikkeling van systemen en beleidskeuzen een belangrijke rol in privacy borging.  Privacy by design is daarom zowel in systeem ontwikkeling als in beleidskeuzen steeds het uitgangspunt.

Programma de Moderne Overheid helpt deze zaken te realiseren (zie Overhead).

ga terug